Članek je bil objavljen v reviji ADMA, november 2023, pod naslovom: Učinkovitost – ključ do konkurenčne prednosti in uspeha v sodobnem svetu
Prva skrivnost uspeha je zaupanje v samega sebe. Ralph Waldo Emerson
Sodobni svet je zaznamovan s hitrostjo in nenehnimi spremembami. Soočamo se s številnimi izzivi, ki ovirajo našo pot do uspeha in konkurenčne prednosti. Učinkovitost je ena izmed ključnih lastnosti, ki vplivajo na naš uspeh in zadovoljstvo. Ne glede na to, ali gre za delo, šolanje, osebne cilje ali vsakodnevne naloge, učinkovitost igra pomembno vlogo pri doseganju želenih rezultatov.
Izzivi, hitrost in spremembe
Tehnološki napredek je eden od največjih dejavnikov za hitrost in spremembe. Nova tehnologija se neprestano razvija in spreminja način dela, kar zahteva nenehno učenje in prilagajanje.
Z globalizacijo je sicer omogočen lažji dostop do globalnih trgov in virov, se je pa hkrati povečala tudi konkurenca, zato je pri poslovnem načrtovanju nujna učinkovitost, agilnost in sposobnost hitrega prilagajanja novim okoliščinam.
Družbeni mediji, digitalne platforme in trendi, kot so okoljska ozaveščenost etično poslovanje in raznolikost, vplivajo na naše delo in odnose v organizacijah. Podjetja so se primorana odzvati na trende, slediti spremembam in prilagajati svoje izdelke, storitve in marketinške strategije, da ostanejo relevantna, ohranjajo ugled in privabijo tudi mlajše generacije potrošnikov.
Hitrost in spremembe zahtevajo nenehno učenje, osebni razvoj, potrebo po večji trajnosti in odpornosti v poslovanju in življenju nasploh.
Posamezniki in podjetja se morajo pripraviti na nepričakovane dogodke in krize ter razmišljati o dolgoročni trajnosti. Hitrost sprememb zahteva prilagajanje delovnega okolja, urnika, večjo fleksibilnost pri delu, večjo uporabo virtualnih orodij.
“Ključ uspeha je v tem, da prioritet ne prilagajamo urniku, temveč urnik prilagajamo prioritetam.” Stephen Covey
Pripravljeni moramo biti vlagati čas in trud v pridobivanje novih veščin in znanja, da ostanemo relevantni na trgu dela. Podjetja, ki spodbujajo kreativnost in inovativnost, lahko hitreje rešujejo težave in izkoristijo priložnosti. Razumevanje teh izzivov in prilagajanje nanje je ključno za ohranjanje konkurenčnosti in uspeha.
Učinkovitost kot Temeljna Kompetenca
Učinkovitost je ključna kompetenca, ki nam omogoča obvladovanje izzivov hitrosti in sprememb.
Gre za sposobnost upravljanja časa, virov in energije na način, ki nam omogoča doseči želene cilje in naloge. Učinkovitost ni le hitro opravljanje nalog, temveč opravljanje pravih nalog na najbolj učinkovit način.
Ne gre zgolj za kvantiteto dela, temveč tudi za kakovost in trajnost rezultatov. Ko postane učinkovitost temeljna kompetenca, lahko bolje obvladujemo hitrost in spremembe v našem vsakdanjem življenju in se lažje prilagajamo novim izzivom. Nekateri ključni vidiki učinkovitosti so:
1. Upravljanje časa
Učinkoviti posamezniki se zavedajo, kako dragocen je njihov čas, zato ga upravljajo premišljeno. To vključuje organizacijo časa in nalog, postavljanje prioritet, določanje realnih rokov, uporabo orodij in tehnik za načrtovanje, kot so koledarji, seznami opravil ter zavrnitev nepotrebnih motenj in prekinitvenih dejavnikov.
Vsak dan je nov dan in čas za našo spremembo. Da bomo uspešni in učinkoviti pri delu, ki ga opravljamo, si postavimo realne roke za dokončanje naloge.
Načrtujemo svoj čas, ki ga bomo namenili delu, prosti čas in druge obveznosti. Na tak način bomo kos še tako zahtevnim nalogam, ki nam jih prinese življenje.
2. Organiziranost
Zajema celoten spekter veščin in pristopov, ki nam pripomorejo, da hitreje najdemo potrebne informacije in se osredotočimo na pomembne naloge.
Urejen delovni prostor, sistematičen način shranjevanja informacij in arhiviranja dokumentov, sledenje ter spretno upravljanje seznamov vseh nalog, ki jih imamo in zelo jasna struktura dela so ključne sestavine organiziranosti.
3. Postavljanje ciljev
Cilji nam pomagajo, da sledimo napredku in pri delu ostanemo osredotočeni na to, kar je zares pomembno. Cilji so usmerjeni motivatorji. Postavimo si specifične, merljive, dosegljive, relevantne in časovno omejene cilje, da bomo lažje sledi napredku in usmerjali svoje napore v ključna področja.
4. Prilagodljivost
V današnjem svetu hitrih sprememb je ključna tudi prilagodljivost. Učinkovite organizacije in posamezniki so sposobni hitro prilagajati svoje načrte in strategije glede na spremenjene okoliščine. So agilni in se ne zapletajo v nesmiselne rutine. Zaposleni, ki so sposobni prilagoditi svoje spretnosti in znanje novim tehnološkim trendom, ostajajo konkurenčen na trgu dela.
5. Samoorganizacija
Če želimo organizirati svoje delo in ostati na pravi poti, moramo upoštevati načela samoorganizacije, med katere sodijo: načrtovanje, prevzem odgovornosti, ustvarjalnost in postavljanje vprašanj.
Samoorganizacija je sposobnost slediti svojim načrtom upravljati svoje delo brez nepotrebnega nadzora ali zunanjih spodbud.
Kaže se v uspešnosti, pri tem ne gre le za to, da postanemo bolj produktivni, samoorganizacija nam ublaži tudi stres na delovnem mestu, pozitivno vpliva na doseganje organizacijskih in individualnih ciljev.
Le približno 2 % ljudi si zapiše svoje želje, naredi akcijski načrt in želje spremeni v cilje.
6. Učenje in razvoj
Za razumevanje novih priložnosti in tehnologij ter za ohranjanje konkurenčne prednosti sta učenje in razvoj ključna, saj se svet neprestano spreminja. Nujno je vlaganje v izobraževanje, kar vključuje branje knjig, strokovnih člankov, spremljanje aktualnih dogajanj, udeležbo v izobraževalnih programih, pridobivanje novih veščin in tehnik ter izmenjavo znanja s sodelavci.
Podjetja, ki redno vlagajo in posodabljajo znanja zaposlenih, sledijo novim metodam in pristopom, dosegajo boljše rezultate in so bolj konkurenčna na trgu.
7. Delegiranje nalog in odgovornosti
Tudi razbremenitev naših obveznosti delegiranje nalog in odgovornosti je ključni vidik učinkovitosti. Ni potrebno, da nosimo vsa bremena sami, potrebno je zaupanje v svoje sodelavce in spodbujanje k sodelovanju. Vodja projekta, ki delegira naloge svojim sodelavcem, lahko bolje usmerja projekt in izkoristi moč kolektivnega dela.
8. Osebna skrb
Med pomembne vidike učinkovitosti, sodi tudi osebna skrb, česar se včasih premalo zavedamo. Vključevanje zdravih življenjskih navad, kot sta telesna vadba in uravnotežena prehrana, je ključno za ohranjanje energije ter mentalne jasnosti in pripomore k učinkovitemu delu.
Posameznik, ki se redno ukvarja s telesno vadbo, ki ima redno in uravnoteženo prehrano, ima bistveno več energije in mentalne jasnosti za opravljanje nalog.
9. Podjetniški pristop k delu
Namesto da se osredotočamo na težave in omejitve, se raje usmerimo v iskanje rešitev in priložnosti. Razmišljanje kot podjetnik pomeni, da si upamo izstopiti iz cone udobja in razmisliti o inovativnih načinih za doseganje ciljev.
Ko iščemo rešitve namesto težav, lahko razvijemo nove izdelke ali storitve, ki jih trg potrebuje, in s tem dosežemo uspeh.
10. Komunikacija
Tako znotraj organizacije kot tudi s strankami, sodelavci in partnerji igra komunikacija ključno vlogo pri uspešnosti, učinkovitosti in pri doseganju rezultatov. Nujno je korektno, jasno in konkretno komuniciranje, sprotno odstranjevanje komunikacijskih šumov, poslušanje in urejanje komunikacijskih tokov. Prav poslušanje je bistvena sestavina komunikacije, saj imamo dve ušesi, da poslušamo in ena usta, da govorimo, zavedajmo se tega.
»Svoja življenja živimo na podlagi tega, kar verjamemo o svojem svetu, sebi, svojih zmožnostih in omejitvah.« Gregg Braden
Nedvomno drži, kadar verjamemo, da nam bo uspelo, bomo tudi v času, ko so spremembe neizogibne s pravimi veščinami in pristopi učinkovito obvladali svoje delo, se prilagodili novim okoliščinam, izkoristili priložnosti ter ohranili konkurenčnost in uspeh.
Naj bodo učinkovitost, podjetniški pristop, ustvarjalnost in izboljšave naša pot do trajne konkurenčne prednosti. Vzemite ključ v svoje roke. Postanite vi tisti, ki učinkovito obvladate spremembe in iz njih iztržite največ.
Želite to tematiko še poglobiti?
Za vašo organizacijo lahko izvedemo interno usposabljanje na temo:
MOTIVACIJA IN PRIPRAVLJENOST NA SPREMEMBE: vodenje zaposlenih skozi spremembe
IZ STATIČNE V RAZVOJNO MISELNOST: gradimo kulturo rasti
Za več informacij o delavnici kliknite na to povezavo.